PENILAIAN PRESTASI (PP)
Definisi:
PP – merupakan proses penilaian thd pencapaian semasa atau terdahulu staf yang dilakukan secara berkala dan berterusan dibandingkan dengan sasaran yang telah ditetapkan.
3 elemen ptg proses PP:
(a) Penetapan piawai kerja,
(b) Penilaian thd pencapaian sebenar berbanding piawai yang ditetapkan,
(c) Maklumbalas untuk penambaikan ke arah pencapaian piawai.
MENGAPA PRESTASI SESEORANG PERLU DINILAI ?
Kepentingan umum-untuk menentukan:
• tahaap kemampuan staf melaksanakan sesuatu tugas.
• Status, perancangan & pembangunan kerjaya staf (latihan dsb)
• Alat menentukan gaji & ganjaran kepada staf
• Guna tenaga organisasi. (Ch.: menentukan tahap produktiviti, pencapaian serta sumbangan staf terhadap organisasi).
KEPENTINGAN PENILAIAN PRESTASI
A) Kepada Staf/pekerja:
• Mendapat maklumbalas mengenai prestasi kerjanya samada:
- memenuhi piawai/sasaran ditetapkan,
- sesuai/tidak utk kenaikan pangkat/ganjaran lain.
• Memberi motivasi (jika mereka percaya proses PP telah dilaksanakan dengan adil).
• Menetapkan piawai/sasaran baru (dengan persetujuan bersama).
• Staf tahu apa yang dihendaki organisasi.
• Memberi peluang staf membaiki kelemahan/latihan.
B) Kpd pengurus/ketua :
• Membantu mengenalpasti kemajuan & perkembangan staff dibawah,
• Mengklasifikasikan staf kategori cemerlang, sederhana & lemah,
• Membantu pengurus menangani 3 kategori tadi (ganjaran, latihan, program pengukuhan),
• Membantu dalam perancangan organisasi (peruntukan kewangan),
• Mengenalpasti masalah kerja dan pekerja (staf),
• Menentukan klasifikasi kerja (mencabar, perlu kreativiti tinggi, kesediaan menghadapi tekanan & kemampuan berinteraksi) yang sesuai kepada staf (elak bazir & kecewa, tingkat keberkesanan & kepuasan).
C) Kepada Organisasi
?
Definisi:
PP – merupakan proses penilaian thd pencapaian semasa atau terdahulu staf yang dilakukan secara berkala dan berterusan dibandingkan dengan sasaran yang telah ditetapkan.
3 elemen ptg proses PP:
(a) Penetapan piawai kerja,
(b) Penilaian thd pencapaian sebenar berbanding piawai yang ditetapkan,
(c) Maklumbalas untuk penambaikan ke arah pencapaian piawai.
MENGAPA PRESTASI SESEORANG PERLU DINILAI ?
Kepentingan umum-untuk menentukan:
• tahaap kemampuan staf melaksanakan sesuatu tugas.
• Status, perancangan & pembangunan kerjaya staf (latihan dsb)
• Alat menentukan gaji & ganjaran kepada staf
• Guna tenaga organisasi. (Ch.: menentukan tahap produktiviti, pencapaian serta sumbangan staf terhadap organisasi).
KEPENTINGAN PENILAIAN PRESTASI
A) Kepada Staf/pekerja:
• Mendapat maklumbalas mengenai prestasi kerjanya samada:
- memenuhi piawai/sasaran ditetapkan,
- sesuai/tidak utk kenaikan pangkat/ganjaran lain.
• Memberi motivasi (jika mereka percaya proses PP telah dilaksanakan dengan adil).
• Menetapkan piawai/sasaran baru (dengan persetujuan bersama).
• Staf tahu apa yang dihendaki organisasi.
• Memberi peluang staf membaiki kelemahan/latihan.
B) Kpd pengurus/ketua :
• Membantu mengenalpasti kemajuan & perkembangan staff dibawah,
• Mengklasifikasikan staf kategori cemerlang, sederhana & lemah,
• Membantu pengurus menangani 3 kategori tadi (ganjaran, latihan, program pengukuhan),
• Membantu dalam perancangan organisasi (peruntukan kewangan),
• Mengenalpasti masalah kerja dan pekerja (staf),
• Menentukan klasifikasi kerja (mencabar, perlu kreativiti tinggi, kesediaan menghadapi tekanan & kemampuan berinteraksi) yang sesuai kepada staf (elak bazir & kecewa, tingkat keberkesanan & kepuasan).
C) Kepada Organisasi
?
Fikirlah sendiri
KEBURUKAN PENILAIAN PRESTASI
?
Pun.....fikirlah sendiri