Friday, November 07, 2008

Teringakat Pada Kawan-kawan Lama

Setelah tahun bertukar tahun, bulan bertukar bulan dan hari bertukar hari, kini penghujung tahun sudah tiba.... penggal persekolah telah hampir tamat... tupp-tupp sudah masuk 6 tahun aku mencurahkan ilmu di sekolah ini, namun aku rasa masa itu terlalu singkat jika dibandingkan dengan masa 6 tahun itu...pejam celik, pejam celik dah 6 tahun aku di sini. Walaubagaimanapun, pengalaman 6 tahun sebenarnya masih terlalu mentah jika diikutkan...sekurang-kurangnya kena berkhidmat 10 tahun ke atas barulah boleh dianggap matang (agaknyalah). Tapi aku tidak sedikitpun merasa sunyi berada dalam hutan sawit ini kerana aku dikelilingi oleh kawan-kawan yang ’gile’ semuanya, cuma aku je yang sempoi! Sekolah ini ramai cikgu-cikgu yang muda....dan ramai juga yang masih bujang...tidak ketinggalan juga ramai yang bertemu jodoh di sini!! Tahniah.... Agaknya disebabkan sekolah ni agak pedalaman, maka nak keluar ke bandar untuk mengorat anak-anak gadis kat luar sana pun bukannya banyak masa sangat cikgu-cikgu ni kan?, so sambar je lah mana yang ada kat sini (gurau je lah). Apa yang aku nak cakap sebenarnya ialah aku rindukan kawan-kawan aku yang telah berpindah masa aku di awal posting dulu. Aku gembira bekerja bersama-sama dengan mereka, enjoy! Ada beberapa orang guru yang aku respect pada masa itu, antaranya ialah cikgu Rahim Satibi, cikgu Mustaffah Kamal Majid dan cikgu Ismail Samah. Guru Kanan Mata Pelajaran Teknik Dan Vokasional, cikgu Rahim Satibi misalnya aku respect sebab kerjanya kemas dan sistematik, Ketua Guru Disiplin, cikgu Mustaffah Kamal Majid pula aku respect sebab ’aura’ dan gayanya menangani disiplin pelajar...dengar sahaja nama cikgu Kamal, budak-budak sudah tentu kecut perut...manakala Penyelia Petang, cikgu Ismail Samah aku respect sebab dia friendly dengan cikgu-cikgu bawahan...walaupun dia ialah penyelia petang, tetapi dia selalu datang ke bilik guru, sembang-sembang dengan kita orang dan semasa dalam mesyuarat guru-guru kanan, dia lah yang akan ’melindungi’ hak guru-guru. Tetapi itu dulu.....sekarang sudah lain, aku tidak tahu pada siapa aku respect sekarang ni.

0 comments:

Post a Comment