Friday, January 02, 2009

Bebanan 2009

Tahun 2009 menampakkan banyak perubahan dari segi agihan jawatan kepada guru-guru di sekolah aku. Ramai cikgu-cikgu dari sesi petang ditarik untuk mengajar di sesi pagi. Walaubagaimanapun, pihak pentadbir masih belum 'cekap' untuk mengenalpasti siapa yang boleh buat kerja dan siapa yang tidak boleh buat kerja...dan siapa yang malas dan siapa yang rajin. Dengan itu, agihan bebanan mula menjadi tidak balance. Terdapat guru yang malas diberi bebanan yang sikit dan cikgu-cikgu yang boleh buat kerja diberi bebanan melampau! Sepatutnya cikgu yang malas lah diberi lebih bebanan bukannya dengan menindih guru-guru yang tersedia terbeban....dengan itu maka wujud lah ketidakpuasan kerja di kalangan guru-guru dan seterusnya menjatuhkan tahap motivasi guru. Ada juga segelintir guru yang boleh buat kerja, tetapi tidak diberi peluang untuk memegang jawatan dan dalam kontek ini, komunikasi dua hala dan komunikasi atas ke bawah amat perlu dalam kalangan pentadbir bagi mengenalpasti situasi staf di sekolah.

3 comments:

Anonymous said...

Aku setuju sangat la ngan kau. kalau cam tu yang tak boleh buat kerja tu memanjang je la senang lenang. aku perhatikan ada yang tak reti buat kerja tapi bila buat kerja sikit mulut bising bagitau org yang dia tengah bekerja. dapat APC gak.......

Cikgu Sempoi said...

Biasalah tu... siapa yang pandai, dia lah yang dapat. Tapi tahun ni memang terang2 lah nampak ada sorang cikgu yang paling malas tu tapi paling ringan bebannya!

Anonymous said...

Aku rasa aku tau sape .....

Post a Comment